نوعی باکتری روده ای می تواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی را محدود کند

1 جولای 2019 - در سال 2007، دکتر پاتریس کانی، محقق FNRS-WELBIO و تیمش در موسسه تحقیقات دارویی لوویان در دانشگاه Louvain، در همکاری نزدیک با پرفسور Willem de Vos، استاد دانشگاه  UWageningen، اثرات مفید یک باکتری روده ای بنام Akkermansia muciniphila را کشف کردند. آنها دریافتند که این باکتری قادر است چاقی و دیابت نوع 2 را در موشها کاهش دهد. در سال 2017 همین تیم کشف کرد که استفاده از یک فرم پاستوریزه از Akkermansia حتی منجر به محافظت بیشتر از موشها در برابر عوامل مختلف بیماری های قلبی عروقی مانند مقاومت به انسولین، هایپرکلسترولمی یا ذخیره سازی چربی در بافت چربی، نسبت به باکتری زنده می شود.

به دنبال این کشف، تیم UClouvain با همکاری محققان بیمارستان دانشگاه Saint-Luc در بلژیک، یک مطالعه ی بالینی را برای استفاده از این باکتری ها در انسان آغاز کردند. برای این تحقیق، لازم بود که دانشمندان ظرفیت تولید این باکتری را افزایش دهند و مطمئن شوند که این آزمایشات برای شرکت کنندگان خطری بهمراه ندارد.

محققان  UClouvain، باکتری Akkermansia را بصورت یک مکمل غذایی خوراکی به داوطلبان دارای اضافه وزن یا چاق، دادند. این افراد به مقاومت به انسولین (پیش دیابت نوع 2) و سندرم متابولیک مبتلا بودند، به عبارت دیگر، داوطلبان چندین عامل خطر بالقوه برای بیماری های قلبی عروقی را داشتند. داوطلبان به طور تصادفی به 3 گروه (پلاسبو، باکتریهای زنده و باکتری های پاستوریزه) تقسیم شدند. از آنها خواسته شد که عادت های غذایی و فعالیت بدنی خود را تغییر ندهند.

هدف اصلی مطالعه ی محققانUClouvain ، امکان مصرف روزانه ی Akkermansia بصورت یک مکمل خوراکی، به مدت 3 ماه بدون هیچگونه خطری بود. Clara Depommier وAmandine Everard ، محققان UClouvain معتقد بودند که این مکمل ها بسیار راحت هضم می شوند و بدون هیچگونه عوارض جانبی، توسط گروه های دریافت کننده ی باکتریهای زنده یا پاستوریزه تحمل می شوند.

نتایج این تحقیق انسانی، نتایج آزمایشات قبلی در موش ها را تایید کرد. مصرف باکتریها( پاستوریزه شده)، از وخیم تر شدن وضعیت سلامت افراد (پیش دیابت، خطرات قلبی عروقی) جلوگیری کرد. حتی محققان شاهد کاهش مارکرهای التهابی در کبد، کاهش اندک وزن بدن(به طور متوسط ​​2.3 کیلوگرم) و همچنین کاهش سطح کلسترول افراد این گروه بودند. در مقابل، وضعیت پارامترهای متابولیکی (مقاومت به انسولین و یا هایپرکلسترولمی) افراد دریافت کننده ی پلاسبو در طول زمان وخیم تر شد.

این باکتری برای چه کسانی مفید هستند؟ به گفته ی سازمان بهداشت جهانی، یک نفر از هر 3 نفر به دلیل بیماری های قلبی و عروقی هر روز در سراسر جهان، جان خود را از دست می دهد. در کشورهای غربی، یک نفر از هر دو نفر دارای اضافه وزن هستند که آنها را در معرض خطرات قلبی عروقی قرار می دهد. این تحقیق می تواند این خطرات را محدود کند و بنابراین اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، به طور بالقوه بر نیمی از جمعیت تاثیر می گذارد و اثرات اضافه وزن و چاقی را محدود می کند.

این مطالعه ی آزمایشی نشان داد که امکان استفاده از فرم پاستوریزه ی باکتری Akkermansia به عنوان یک مکمل غذایی وجود دارد. نتایج این تحقیق، اثربخشی مکمل های غذایی حاوی Akkermansia را به منظور کاهش عوامل خطر قلبی و متابولیکی تایید نمود. این نتایج راه را برای تحقیق در مقیاس وسیع، برای تأیید و توضیح این نتایج اولیه گشوده است، اما همچنین از تجاری سازی باکتری ها به عنوان مکمل های غذایی، تا سال 2021، خبر داد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20190701/A-bacterium-may-limit-cardiovascular-risks-of-1-in-2-people-study-shows.aspx